.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, september 09, 2006

Visa d'or news toegekend aan Shaul Schwarz

Vanavond is in Perpignan de Visa d'or "news" uitgereikt aan de Israëlische persfotograaf Shaul Schwarz voor een reportage over de evacuatie van kolonisten uit de Gaza-strook.

De andere twee genomineerden in deze categorie waren Thomas Dworzak voor "Katrina" en Bruno Stevens voor "Droogte in de Hoorn van Afrika".

Shaul Schwarz begon zijn carrière bij het tijdschrift van de Israëlische luchtmacht. Hij deed verslag van het Israëlisch-Palestijnse conflict en werkte mee aan talrijke publicaties in internationale bladen als Life, Time, Newsweek, Paris Match, Focus en Stern.

Het werk van Schwarz werd al eerder bekroond met prijzen, zoals in 2005 bij World Press Photo. Hij werkt als freelancer voor Getty Images (volgens zijn website vanuit New York, volgens het AFP-persbericht vanuit Israël).


Gaza pullout. foto Shaul Schwarz

Interview met Stanley Greene in Le Monde

Stanley Greene geeft vandaag een interview aan het Franse dagblad Le Monde:

"Le racisme aux Etats-Unis est un monstre tapi"


contactos


contactos blau, originally uploaded by _Xun_.

Een impressie van de 'contactafdrukken' in de gewelven van het Couvent des Minimes in Perpignan.


Lezersfoto

De Volkskrant heeft in zijn zaterdagse magazine een rubriek "Eigen terrein" waarvoor krantenlezers een foto kunnen insturen met als onderwerp wat er het voorafgaande weekend gebeurd is in hun (gezins-)leven.

Vandaag een foto van kinderen bij een zwembad voor het afzwemmen. Meteen valt op dat dit niet een doorsnee-lezersfoto is, daarvoor is hij veel te goed. De begeleidende tekst biedt indirect uitkomst.

Olivier Vos uit Dordrecht moest zaterdagmiddag afzwemmen voor zijn B-diploma. Vader Robert Vos legde het tafereeltje vast.

Ah dat moet de ANP-fotojournalist Robert Vos uit Dordrecht zijn, dat verklaart veel.

Zulke geslaagde 'lezers'-foto's zijn misschien ontmoedigend voor andere lezers die niet zulke geslaagde opnamen uit hun digitale cameraatje krijgen, en wellicht is het ook niet helemaal de bedoeling van de rubriek die zich toch vooral op amateurs lijkt te richten. Maar elke goede foto in de krant is er één, dus van mij geen kritiek.

Visa d'or magazine voor Todd Heisler

De Visa d'or "magazine" is vrijdagavond in Perpignan uitgereikt aan de Amerikaanse fotojournalist Todd Heisler voor zijn (al met een Pulitzer Prize en bij World Press Photo bekroonde) reportage Final Salute, over het eerbetoon aan Amerikaanse soldaten die gesneuveld zijn in Irak.

Meer over Final Salute vind u bij Rocky Mountain News.

De andere genomineerden waren Jérome Sessini ("Immigranten in Mexico"), Bruno Stevens ("Cholera in Angola") en Tom Stoddart ("Tsjernobyl").

Donderdagavond werd al de Visa d'or "presse quotidienne" toegekend aan het Spaanse dagblad Periodico de Catalunya. Vanavond volgt de bekendmaking van de winnaar van de Visa d'or "news".


On the eve of the funeral, Katherine Cathey insisted on sleeping next to her husband Jim's body, so the Marines arranged a bed and offered to stand guard through the night. She fell asleep to music she and Jim had planned to play at their formal wedding celebration when he returned. Foto Todd Heisler

vrijdag, september 08, 2006

Visa per la imatge


Metro op zijn Frans

In de Franse editie van het gratis dagblad Metro wordt deze week dagelijks aandacht besteed aan het Visa-festival voor fotojournalistiek in Perpignan. Vandaag is de beurt aan Stanley Greene. In de Nederlandse Metro, waar fotografie een ondergeschoven kindje is, zal je zoiets nou nooit tegenkomen.




donderdag, september 07, 2006

National Geographic looft beurs uit van VIJFTIGDUIZEND dollar

Following its long tradition of supporting and fostering new photographic talent, National Geographic magazine will award an annual grant of $50,000 to a professional still photographer. In addition to the grant, NGM will assign a magazine photography editor to provide guidance for a project undertaken by the grantee. The grantee will have full access to all of the facilities provided to the magazine's regular contributing photographers.

"The National Geographic Society for its first 100 years was mostly interested in exploring the planet. In our second century we are concerned with protecting the planet," said David Griffin, NGM's director of photography. "We will be looking for projects that touch on this spirit of understanding and appreciation of the unique world in which we live."

In the past, NGM has awarded grants to photographers whose projects have showcased various cultures, for example, Brooklyn's Lubavitch culture by Carolyn Drake; Southwest Texas Hispanic culture by Penny De Los Santos; and the groundbreaking coverage by Lauren Greenfield of Hollywood teenagers, which led to the publishing of her book Fast Forward: Growing Up in the Shadow of Hollywood (Chronicle Books).

Any working photographer is eligible. Applications will be accepted from Oct. 1, 2006, to Jan. 1, 2007. The application process will require a written statement outlining either a proposed or current project and examples of the applicant's photography. The work presented should demonstrate an ability to competently photograph the project being undertaken or proposed.

Bron: National Geographic.

Meer details zijn vanaf 1 oktober aanstaande te lezen op de website van National Geographic.


Sarah Caron, Rena Affendi en Simon Roberts winnen Getty-beurzen

Getty Images today announced the final three winners of its 2006 Grants for Editorial Photography. Selected from a field of 120 entries from 29 countries, the winners are Sarah Caron from France, Rena Effendi from Azerbaijan and Simon Roberts from England. In addition to $20,000 in funding, each Grant recipient will receive collaborative editorial support from Getty Images photo editors as they execute their projects. The grants recipients will also be offered a one-year exclusive rights deal with Getty Images where their work could be marketed through www.gettyimages.com worldwide, if they choose. The photographers will always retain copyright of their imagery.

Simon Roberts proposes to use his grant to focus on the war in Chechnya from the perspective of the Russian soldiers and their families. Simon commented: "I am grateful to receive this award, especially at a time when it's becoming increasingly difficult to fund photo essays which tackle this kind of subject matter. The war in Chechnya is currently Europe's longest running conflict and is still one of the most under-reported. I hope that my project will highlight the injustices of the Chechen conflict and the wider issue of a Russian army in crisis."

Rena Effendi plans to use her grant to document lives along the Baku- Tbilisi-Ceyhan oil pipeline -- a multi-million dollar project talked about as part of The New Great Game -- in reference to the political struggle to control the large reserves of oil and gas in the Caucasus. Effendi will focus on the struggle between geo-political interests and the people trapped in between.

Sarah Caron will be using her grant to highlight the martyrdom culture that drives the Palestinian Al-Aqsa Martyr Brigades and the way they portray themselves by the image of death. Caron will focus on both the daily life and fight of the 'martyr' and of the local artists who prepare their images for display following their deaths.

Bron: Getty Images.


Fotografie in het Van Gogh Museum

De straat. Pioniers van de 20ste-eeuwse fotografie

Tijdens de verbouwing van het Rijksmuseum is in het Van Gogh Museum sinds 2005 elk jaar een selectie te zien van werken op papier uit de collectie van het Rijksmuseum. Deze tweede presentatie heeft als thema straatfotografie. Hoe keken fotografen naar het leven en de mensen op straat en hoe veranderde deze visie, die in de late 19de eeuw ontstond, in de loop van de 20ste eeuw? Een groot aantal belangrijke namen uit de fotocollectie van het Rijksmuseum komt in de tentoonstelling langs: van de vroegste straatfotografen Thomas Annan en John Thomson tot George Breitner, Andre Kertész, Henri Cartier-Bresson, Diane Arbus, William Klein, Weegee en Emmy Andriesse.

8 september 2006 - 3 december 2006

Het Van Gogh Museum is iedere dag (behalve 1 januari) geopend van 10 tot 18 uur. Op vrijdag kunt u terecht tot 22 uur.


Reorganisatie bij Hachette Filipacchi Photos

Op dit moment wordt door Hachette Filipacchi Photos een herstructurering uitgevoerd bij de HFP-fotobureau's. De afslanking treft vooral Gamma en Rapho. Bij deze reorganisatie gaan twintig van de honderdtwintig arbeidsplaatsen verloren, zo is in Perpignan van welingelichte bronnen vernomen.

De directie van Hachette Filipacchi Photos wilde desgevraagd geen commentaar geven.

Bij het banenverlies gaat niet niet om fotografen maar om werknemers bij "editing", redactie en andere diensten. Bij Gamma worden tien banen geschrapt. Met de reorganisatie beoogt men de aanzienlijke verliezen van de afgelopen twee jaar te keren. HFP bestaat uit de agentschappen Gamma, Rapho, Keystone, Hoa Qui en Jacana, die samen in 2005 een verlies leden van 16 miljoen euro.

Hachette Photos wordt sinds december 2005 geleid door Bertrand Eveno, die van eind 2000 tot eind 2005 de scepter zwaaide bij Agence France-Presse (AFP).


Noorderlicht fotomanifestatie opent dit weekend

Another Asia - foto's uit Zuid- en Zuidoost-Azië
700 foto’s van 64 fotografen uit 21 landen op 3 locaties


Zuid- en Zuidoost-Azië veroveren zich in snel tempo een hoofdpositie op het wereldtoneel. De economische groei gaat echter gepaard met grote wrijvingen tussen moderne en traditionele samenlevingsvormen, en de van oudsher grote contrasten op politiek, economisch, religieus en sociaal gebied verscherpen.
Another Asia biedt voor het eerst een veelomvattend beeld van ‘het andere Azië’.

Another Asia is een drieluik op drie locaties:

Another Asia I > door Aziatische ogen
Fotografen uit Zuid- en Zuidoost-Azië geven een beeld van hun omgeving.
Fries Museum
Turfmarkt 11 Leeuwarden

Another Asia II > door westerse ogen
Westerse fotografen geven een genuanceerd beeld van het leven achter het nieuws.
Locatie Noorderlicht
Nieuwe Weg 1A Leeuwarden

Another Asia III > blik op het verleden
De geschiedenis van de regio komt tot leven in historische foto's.
Princessehof
Grote Kerkstraat 11 Leeuwarden

En verder...

Talkshow
Emile Fallaux (hoofdredacteur Vrij Nederland) praat met speciale gasten Shahidul Alam (Bangladesh) en Alex Supartono (Indonesië). (Engels)
Zondag 10 september 15.00 uur, café Fries Museum. De talkshow is gratis, u
bent wel entree voor het museum verschuldigd.

Satellietprogramma
Fotografie in soorten en maten in musea, galerieën en podia in en om Leeuwarden in het Satellietprogramma.

Filmprogramma
Het Fries Museum en Filmhuis Leeuwarden vertonen films en documentaires rond de thematiek van de hoofdexposities.

Tegelijkertijd in de Noorderlicht fotogalerie in Groningen:

Miguel Rio Branco – Dislecsia 17 september - 12 november

Zondag 17 september 15.00: Bas Vroege in gesprek met Rio Branco

Akerkhof 12 Groningen
di. t/m zo. 11.00 – 18.00 uur, toegang gratis

Meer informatie en veel foto's op www.noorderlicht.com


woensdag, september 06, 2006

Trouw zoekt chef fotoredactie

Aan de late kant, maar wie snel reageert maakt wellicht nog een kans:

CHEF FOTOREDACTIE (0,8-1 fte)

Trouw verschijnt sinds februari 2005 op compact formaat en is momenteel een van de weinige dagbladen met een stijgend aantal abonnees.

Van kandidaten verwachten wij
- een visie op de rol van beeld en fotojournalistiek in een krant op compact formaat, specifiek Trouw
- ruime ervaring in de fotojournalistiek
- aantoonbare leidinggevende kwaliteiten en uitstekende communicatieve vaardigheden
- verwantschap met de identiteit van Trouw

De chef van de fotoredactie stuurt de fotoredactie, de beeldbewerking, de vaste fotografen en de freelance fotografen aan. Daarnaast werkt de chef nauw samen met de art director, die verantwoordelijk is voor de opmaak van de krant. Verdere integratie van de fotoredactie en de opmaakredactie is momenteel onderwerp van onderzoek.

Salariëring en inschaling geschiedt conform de cao voor dagbladjournalisten.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot Esther Bijlo, adjunct-hoofdredacteur (020-5629444).

Adres:
Hoofdredactie Trouw
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
email: hoofdredactie@trouw.nl
o.v.v vacature chef fotoredactie

Aanval op de heilige Bruno Stevens

Op 31 augustus verscheen in het Franse dagblad Libération een betoog onder de titel Guerre, mensonges et vidéos over de invloed van de media op het gewapende conflict in Libanon. De auteur van het artikel stelt dat het antisemitische beeld van 'de jood als kindermoordenaar' door de media nieuw leven ingeblazen wordt, onder andere door het aantal dode kinderen bij Israëlische raketaanvallen te overdrijven, en door mee te werken met Hezbollah aan het arrangeren van foto's (zoals bijvoorbeeld die met gloednieuw speelgoed).

Daarop kwam een woedende reactie van de Belgische fotojournalist Bruno Stevens, wederom in Libération.

Niet zo slim van Bruno Stevens om in die reactie (in Gretta Duisenberg-stijl) vooral zijn eigen vooringenomenheid over het conflict in het algemeen en Israël in het bijzonder aan de wereld prijs te geven. Daarmee gaf hij munitie aan Jean-Paul de Belmont van Primo-Europe om 'Saint-Bruno' ('de heilige Bruno') vandaag tot op de enkels af te branden: Touche pas à mon info !


Rennen naar de kiosk

Vandaag ligt de Nieuwe Revu in de winkel, met de dubieuze uitspraken van Gretta Duisenberg op reis in Libanon. Maar let vooral op de begeleidende foto's van Jeroen Kramer.


Massud, Medellin en Muzzafarabad

The Digital Journalist heeft een selectie van de in Perpignan geëxposeerde foto's online gezet, zodat de thuisblijvers een indruk kunnen krijgen van het tentoongestelde werk.

Klik hier.


dinsdag, september 05, 2006

Kletskoek in het NOS-journaal

Dinsdagavond had de NOS in het Achtuurjournaal een item over het ANP Historisch Fotoarchief. De totale onzin die de verslaggever daarbij uitkraamde was werkelijk verbazingwekkend.

Een voorbeeld?

"Sinds het midden van de jaren negentig fotografeert elke fotojournalist met een digitale camera. (...) Alleen zonderlinge figuren gebruiken nog camera's met een filmpje."

Ben wel erg benieuwd welke digitale camera's al die fotojournalisten dan gebruikten, zo rond 1995. De enkele digitale spiegelreflexcamera (van Kodak) die toendertijd verkrijgbaar was, was voor 99% van de fotojournalisten onbetaalbaar. Pas vanaf 2000/2001 kwamen er voor persfotografen enigszins betaalbare modellen in omloop (Nikon D1, Canon 1D). En de betrokken verslaggever kent blijkbaar weinig goede fotojournalisten, want deze volgens hem "zonderlinge figuren" zorgen er tot op de dag van vandaag wel voor dat fotofestivals als Visa pour l'image en competities als World Press Photo de muren volhangen met bekroonde zwartwit-fotojournalistiek van topkwaliteit.

Het achtuurjournaal werd hedenavond gepresenteerd door Sacha de Boer, die zich toch her en der afficheert als professioneel fotografe.

Je zou mogen verwachten dat iemand met kennis van zaken met een dikke rode stift gaat strepen in zo'n tekst. Maar... niets daarvan.

Minister opent ANP Historisch Fotoarchief

Minister Maria van der Hoeven heeft dinsdagochtend het ANP Historisch Fotoarchief geopend. Samen met twee leerlingen van het Zandvlietcollege in Den Haag nam ze het digitale archief officieel in gebruik.

Op de website zijn zo'n 70.000 foto's van het Algemeen Nederlands Persbureau te zien. De foto's zijn gratis voor privégebruik en voor educatieve doeleinden.

Bron: ANP.


zondag, september 03, 2006

Vergeet je loupe niet

In één van de zalen van het Couvent des Minimes in Perpignan zijn opgeblazen contactvellen van zwart-witfilms opgehangen.

Het Visa-festival wordt behalve ontmoetingsplaats voor fotojournalisten ook steeds meer een marktplaats. Fotografen die apparatuur te koop of te ruil hebben maken vantevoren of ter plaatse afspraken met collega's om hun spullen van de hand te doen.

Nog iemand belangstelling voor de Domke F2 van Jason P. Howe (in zwart canvas, zo goed als nieuw) of de Leica M6 van Ami Vitale?

Laatste tip: Wie geen slaapplaats heeft gevonden kan elke nacht tot 04.00 terecht op het terras van Café de la Poste en vervolgens met de eerste bus naar het strand van Canet-Plage om zijn of haar roes uit te slapen.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.